lördag 25 augusti 2012

Golvet

Efter lite velande fram & tillbaka hur vi skulle göra med golvet i sovrummet, så blev det tillslut färdigt :)
Det finns ju hur många möjligheter som helst att göra med ett gammalt trägolv.


Först & främst fick golvet slipas.
Även om det inte var så mycket skador i det så behövde vi slipa bort lacken.


Vi bestämde oss sedan för att vitluta golvet för att få det så ljust & fräscht som vi ville.
Som tur är finns internet & man kan läsa sig till hur det har gått för andra, för när vi lagt på luten så var det gula fläckar på golvet & det var ju inte alls så jag ville ha det.
 Men det var bara att lägga sig på knä & "skrubba" hela golvet med en fin scotch-brite så försvann allt det gula & ådringen i träet kom fram mycket bättre.

Efter att golvet var lutat, så bestämde vi oss för att vitsåpa golvet. Golvet i sovummet är ju inte lika utsatt som tex i köket därför tänkte vi att vi provar att såpa golvet. Så jag hoppas att jag efter ett tag kan få golven precis så använda & härliga som jag vill :)

Golvet är än så länge vitsåpat två gånger, för att få en skyddande & mjuk yta. Men när hela rummet är färdigt & innan vi sätter in möbler kan vi ev behöva lägga på en omgång till. Men det hann jag inte med nu, för när golvet var såpat två gånger så rullades det ut papp på hela golvet för att vi skulle kunna gå vidare & börja sätta upp råspont i taket. 
Så någon helt färdig bild på golvet får vänta lite :)


Här är golvet vitsåpat en gång.


Bilden är tyvärr lite mörk, då jag fick fota på kvällen, 
sambon skulle fortsätta & man vill ju inte hejda han precis :)

Ha en trevlig helg!
Kram Emelie



Inga kommentarer: