fredag 10 februari 2012

Gamla foto

I somras fick vi spontan besök av en kvinna från Stockholm som berättade att hennes mormor & morfar lät bygga huset vi nu bor i. Hon berättade om hur det såg ut i huset på den tiden när hon växte upp där & om kaprifolen i trädgården som än idag växer & frodas.

Bland annat har där varit ett dörrhål i vårt vardagsrum, som vi kan skymta var det suttit på tapeten som är tapetserad över. Lustigt nog så har vi funderat på att när det är dags att göra vid här inne så vill vi nog öppna upp det dörrhålet igen för att det känns som rummet kommer bli luftigare & rymligare. Så det var väl en mening med att de byggde det så från början.

När hon kommit hem till Stockholm igen så hittade hon några gamla foto på vårt hus som hon mejlade till oss.

Den första bilden är när huset precis byggdes år 1936. Då ser man att det ännu inte har byggts ett hus till vänster om vårt & inga stora buskar på muren & inga fruktträd är ännu planterade. Men oj så glad jag är att jag inte har en ny tomt. Tänk att det är såhär tomt runt omkring, de underbara träden som jag idag kan njuta av & hänga upp min hängmatta i, som jag visade i förra inlägget. De träden planterade ju de för länge länge sen & har inte alls kunnat njuta av på samma sätt. Tack säger jag till de som gjorde det :)



Nästa foto är taget vid fin ingången, som det då hette. Vi använder inte den i nuläget & för oss är det "kalla hallen" av den anledningen att det inte är isolerat som det ska & vintertid fungerar den som en extra kyl för dricka. Perfekt, men var ska man göra av det sen när hallen används. Aja, det är ett senare problem :)




Personerna på bilden är herren som lät bygga huset, hans dotter & i sin tur hennes dotter. Den lilla flickan är syster till kvinnan som besökte oss i somras. Hon berättade att hon inte var född då när bilden togs & räknade ut att det nog var år 1945 som bilden togs, efter kriget.

Jag tycker att det är jätte spännande & intressant att det finns en historia & själ i huset jag bor i, det är jätte kul att få höra vad som har upplevts här. Sedan huset byggdes 1936 har det endast bott 3 st par innan oss, så vi, 76 år senare är det 4e paret som tar över. Det måste betyda att de har trivts i det här huset & det gör vi också :)

Ha en underbar helg!
Kram Emelie

 

Inga kommentarer: